WNIOSEK O POZWOLENIE NA UŻYTKOWANIE PRZED WYKONANIEM WSZYSTKICH ROBÓT BUDOWLANYCH
1. Podstawa prawna
Art. 59 ust. 2 i ust. 3 w związku z art. 55 ust. 1 pkt 3, ust. 1a i 1b oraz art. 57 ust. 1 w zw. z ust. 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
2. Pozwolenie na użytkowanie przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych
Pozwolenie na użytkowanie udzielone przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych może obejmować:
a) określić warunki użytkowania tego obiektu albo uzależnić jego użytkowanie od wykonania, w oznaczonym terminie, określonych robót budowlanych (art. 59 ust. 2), b) może określić termin wykonania robót wykończeniowych lub innych robót budowlanych związanych z obiektem (art. 59 ust. 3).
Inwestor może zamiast zawiadomienia o zakończeniu budowy zwrócić się o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.
Uwaga! Zgodnie z przepisami ustawy COVID-19 w czasie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego organ wszystkie wnioski o pozwolenie na użytkowanie traktuje tak, jak zawiadomienia o zakończeniu budowy (organ może wnieść sprzeciw). Inwestor, który chce uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowania, powinien wskazać to w piśmie przewodnim do organu.
3. Podmiot składający wniosek
Wniosek składa inwestor. Inwestorem może być:
4. Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku
Wniosek składa się do organu nadzoru budowlanego. Organem nadzoru budowlanego jest:
5. Zawartość wniosku
W celu wypełnienia wniosku w postaci elektronicznej konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:
6. Załączniki do wniosku
I. Jeżeli zawiadomienie dotyczy obiektu budowlanego, którego projekt został sporządzony na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 19 września 2020 r., do wniosku należy dołączyć:
II. Jeżeli zawiadomienie dotyczy obiektu budowlanego, którego projekt został sporządzony na podstawie przepisów obowiązujących od dnia 19 września 2020 r., do wniosku należy dołączyć:
Nie ma konieczności przesyłania dokumentów w postaci papierowej podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Dokumenty zawierające podpis elektroniczny są oryginałami.
Ponadto dokumenty mogą być dołączone również w postaci skanów lub zdjęć tych dokumentów. Nie dotyczy to pełnomocnictwa i oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, które składa się w oryginale, tj. w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (z e-dowodu).
7. Termin na złożenie wniosku
Wniosek należy złożyć przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego.
8. Termin na rozpatrzenie wniosku przez organ
Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie organu nadzoru budowlanego do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy, którą organ przeprowadza przed upływem 21 dni od dnia doręczenia wezwania albo uzupełnionego wezwania. O terminie obowiązkowej kontroli organ zawiadamia inwestora w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania albo uzupełnionego wezwania. Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.).
9. Postępowanie w sprawie wniosku w postaci elektronicznej
Złożenie wniosku w postaci elektronicznej nie przesądza, że dalsza korespondencja między inwestorem (jego pełnomocnikiem) i organem będzie odbywać się w postaci elektronicznej.
Inwestor (jego pełnomocnik) składając wniosek w postaci elektronicznej będzie decydował, czy wyraża zgodę na doręczenie korespondencji w tej sprawie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli przy wypełnianiu wniosku takiej zgody nie wyrazi, dalsza korespondencja będzie odbywać się w postaci papierowej.
10. Opłaty przy wniosku
Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego podlega opłacie skarbowej, której wysokość wynosi 25% stawek określonych w ust. 9 pkt 1 uzależnionych od rodzaju i zakresu zamierzenia budowlanego (tabela Część III pkt 10 ustawy o opłacie skarbowej). Nie podlega opłacie skarbowej wniosek o udzielenie pozwolenia dotyczący budowy lub przebudowy obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych oraz budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne. W przypadku wydawania pozwolenia na użytkowanie budynku o funkcji mieszanej, przy obliczaniu opłaty skarbowej nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budynku. Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika). Opłaty nie można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków. Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Opłacie skarbowej podlega jedynie udzielenie pozwolenia na użytkowanie (opłata nie może być pobierana w przypadku wydania odmowy udzielenia pozwolenia na użytkowanie W praktyce organ przed wydaniem decyzji powinien wezwać do uiszczenia opłaty po pozytywnej kontroli obowiązkowej, wskazując sposób wyliczenia kwota do zapłaty.
11. Wzór wniosku
Wzór wniosku o pozwolenie na użytkowanie przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych (PB-17a) załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2 kwietnia 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza zawiadomienia o zakończeniu budowy oraz wniosku o pozwolenie na użytkowanie.
Formularz wniosku wypełniony na stronie e-Budownictwo można przesłać drogą elektroniczną poprzez ePUAP. Można go też pobrać na dysk, wydrukować i przekazać do organu drogą tradycyjną.