ZAWIADOMIENIE O ZAKOŃCZENIU BUDOWY BUDYNKU MIESZKALNEGO JEDNORODZINNEGO
1. Podstawa prawna
Art. 54 ust. 1 i art. 57 ust. 1b ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
2. Zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego
Do użytkowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego wybudowanego na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę, albo na podstawie zgłoszenia budowy, o ile przystąpienie do użytkowania ma nastąpić po wykonaniu wszystkich robót budowlanych, można przystąpić po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Organ nadzoru budowlanego może z urzędu przed upływem terminu na wniesienie sprzeciwu, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
Inwestor może zamiast zawiadomienia o zakończeniu budowy zwrócić się o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.
Uwaga! Zgodnie z przepisami ustawy COVID-19 w czasie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego organ wszystkie wnioski o pozwolenie na użytkowanie traktuje tak, jak zawiadomienia o zakończeniu budowy (organ może wnieść sprzeciw). Inwestor, który chce uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowania, powinien wskazać to w piśmie przewodnim do organu.
3. Podmiot składający wniosek
Wniosek składa inwestor. Inwestorem może być:
4. Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku
Wniosek składa się do organu nadzoru budowlanego. Organem nadzoru budowlanego jest:
5. Zawartość wniosku
W celu wypełnienia wniosku w postaci elektronicznej konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:
W zakresie danych dotyczących budynku mieszkalnego jednorodzinnego należy podać:
6. Załączniki do zawiadomienia
I. Jeżeli zawiadomienie dotyczy budynku, którego projekt został sporządzony na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 19 września 2020 r., do zawiadomienia należy dołączyć:
II. Jeżeli zawiadomienie dotyczy budynku, którego projekt został sporządzony na podstawie przepisów obowiązujących od dnia 19 września 2020 r., do zawiadomienia należy dołączyć:
Nie ma konieczności załączania wszystkich dokumentów w oryginale albo podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Zgodnie z art. 57 ust. 1c zamiast oryginałów można dołączyć kopie:
Powyższe dokumenty mogą być dołączone również w postaci skanów lub zdjęć tych dokumentów.
W przypadku zawiadomienia o zakończeniu budowy domów do 70 m. kw. (o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a), dla której nie ustanowiono kierownika budowy, zamiast oświadczeń kierownika budowy, dołącza się oświadczenia inwestora o dokonaniu pomiarów powierzchni użytkowej budynku i poszczególnych lokali mieszkalnych oraz o zgodności wykonania budynku z projektem budowlanym oraz przepisami techniczno-budowlanymi.
7. Termin na złożenie wniosku
Zawiadomienie należy złożyć po zakończeniu budowy, a przed przystąpieniem do użytkowania budynku.
8. Termin na rozpatrzenie wniosku przez organ
Po otrzymaniu zawiadomienia, organ nadzoru budowlanego ma 14 dni na zgłoszenie sprzeciwu lub wezwanie inwestora do uzupełnienia dokumentów. Jeśli tego nie uczyni, inwestor może przystąpić do użytkowania budynku.
9. Postępowanie w sprawie zawiadomienia w postaci elektronicznej
Złożenie zawiadomienia w postaci elektronicznej nie przesądza, że dalsza korespondencja między inwestorem (jego pełnomocnikiem) i organem będzie odbywać się w postaci elektronicznej.
Inwestor (jego pełnomocnik) składając zawiadomienie w postaci elektronicznej będzie decydował, czy wyraża zgodę na doręczenie korespondencji w tej sprawie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli przy wypełnianiu zawiadomienia takiej zgody nie wyrazi, dalsza korespondencja będzie odbywać się w postaci papierowej.
10. Opłaty przy wniosku
Złożenie zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie wymaga wnoszenia żadnych opłat. Wyjątkiem jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zawiadomienia dokonuje się przez pełnomocnika).
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).
11. Wzór wniosku
Wzór formularza zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (PB-16a) określa załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2 kwietnia 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza zawiadomienia o zakończeniu budowy oraz wniosku o pozwolenie na użytkowanie.
Formularz wniosku wypełniony w serwisie e-Budownictwo można przesłać drogą elektroniczną poprzez ePUAP. Można go też pobrać na dysk, wydrukować i przekazać do organu drogą tradycyjną.