Wniosek o legalizację obiektu budowlanego lub jego części
1. Podstawa prawna
Art. 48a ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
2. Legalizacja obiektu budowlanego lub jego części
W przypadku obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę albo bez wymaganego zgłoszenia albo pomimo wniesienia sprzeciwu od tego zgłoszenia, organ nadzoru budowlanego wydaje postanowienie o wstrzymaniu budowy.
W postanowieniu organ informuje o możliwości złożenia wniosku o legalizację obiektu budowlanego lub jego części oraz o konieczności wniesienia opłaty legalizacyjnej w celu uzyskania decyzji o legalizacji obiektu budowlanego lub jego części oraz o zasadach obliczania opłaty legalizacyjnej. Wniosek o legalizację należy złożyć w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia o wstrzymaniu budowy, a jeśli zostało ono zaskarżone zażaleniem – w terminie 30 dni od dnia, w którym stało się ono ostateczne.
Wniosek o legalizację można wycofać do dnia wydania decyzji o legalizacji. W przypadku niezłożenia w terminie lub wycofania wniosku o legalizację, organ nadzoru budowlanego nakazuje rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części.
Rozpatrując wniosek o legalizację organ nadzoru budowlanego nakłada obowiązek przedłożenia, w terminie nie krótszym niż 60 dni, dokumentów legalizacyjnych.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w dokumentach legalizacyjnych organ postanowieniem nakazuje usunięcie tych nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.
W przypadku braku nieprawidłowości w dokumentach legalizacyjnych lub wykonania postanowienia o usunięciu nieprawidłowości, organ postanowieniem ustala opłatę legalizacją.
Po uiszczeniu opłaty legalizacyjnej organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję o legalizacji. W przypadku nieprzedłożenia w terminie dokumentów legalizacyjnych, nieusunięcia w terminie nieprawidłowości w dokumentach legalizacyjnych, albo nieuiszczenia w terminie opłaty legalizacyjnej, organ nadzoru budowanego nakazuje rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części.
3. Podmiot składający wniosek
Wniosek składa inwestor, właściciel lub zarządca obiektu budowlanego lub jego części wnioskujący o legalizację.
Inwestorem, właścicielem lub zarządcą może być:
Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika.
4. Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku
Wniosek składa się do organu nadzoru budowlanego.
Organem nadzoru budowlanego jest:
5. Zawartość wniosku
W celu wypełnienia wniosku w postaci elektronicznej konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:
W zakresie danych dotyczących postanowienia o wstrzymaniu budowy należy podać:
W zakresie danych dotyczących obiektu budowlanego lub jego części należy podać:
6. Załączniki do wniosku
Do wniosku należy dołączyć:
pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy (opłacone zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej), jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika, które składa się w oryginale, tj. w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym
potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej, jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej - może być kopia potwierdzenia
Nie ma konieczności przesyłania dokumentów w postaci papierowej podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Dokumenty zawierające podpis elektroniczny są oryginałami.
Ponadto dokumenty mogą być dołączone również w postaci skanów lub zdjęć tych dokumentów. Nie dotyczy to pełnomocnictwa i oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, które składa się w oryginale, tj. w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (z e-dowodu).
7. Termin na złożenie wniosku
Wniosek składa się w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia o wstrzymaniu budowy, a jeśli postanowienie zostało zaskarżone zażaleniem – w terminie 30 dni od dnia, w którym stało się ono ostateczne.
8. Termin na rozpatrzenie wniosku przez organ
Miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – 2 miesiące (art. 35 § 3 K.p.a.).
Do powyższego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu (art. 35 § 5 K.p.a.).
9. Postępowanie w sprawie wniosku w postaci elektronicznej
Złożenie wniosku w postaci elektronicznej nie przesądza, że dalsza korespondencja między inwestorem (jego pełnomocnikiem) i organem będzie odbywać się w postaci elektronicznej.
Inwestor (jego pełnomocnik) składając wniosek w postaci elektronicznej będzie decydował, czy wyraża zgodę na doręczenie korespondencji w tej sprawie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli przy wypełnianiu wniosku takiej zgody nie wyrazi, dalsza korespondencja będzie odbywać się w postaci papierowej.
10. Opłaty przy wniosku
Złożenie wniosku o legalizację nie wymaga wnoszenia żadnych opłat.
Wyjątkiem jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zawiadomienia dokonuje się przez pełnomocnika).
Opłaty nie można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą strony e-Budownictwo.
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na siedzibę organu.
Ponadto, w przypadku braku nieprawidłowości w dokumentach, organ nadzoru budowlanego ustala opłatę legalizacyjną, której uiszczenie jest konieczne dla uzyskania decyzji o legalizacji.
11. Wzór wniosku
Formularz wniosku wypełniony na stronie e-Budownictwo można przesłać drogą elektroniczną poprzez ePUAP. Można go też pobrać na dysk, wydrukować i przekazać do organu drogą tradycyjną.